مترجم: عبدالحمید صدیقی

با توجه به رشد چشمگیر گسترده­­ ی اینترنت و توانایی دسترسی به میلیون­ها نفر در هر جای این کره خاکی، استفاده از اینترنت به عنوان وسیله‎ای جدید و موثر برای دعوت به سوی خدا، یک نیاز ضروری است.

اینترنت به خوبی پذیرفته شده و به طور گسترده‎ ای در حال گسترش است و میلیون­ها نفر در سراسر جهان تعامل مثبی با آن دارند. علاوه ­بر ­این، دشمنان اسلام به اهمیت این رسانه «اینترنت» در انتشار شبهات و انتشار سخنان باطلشان پی برده­اند و به وضوح در اعمال نفوذ فکری خود از آن بهره‎برداری می‎کنند.

بنابراین، ضروری است که توجه‎ خود را در این مجال بیشتر کنیم و به گروه هایی که پیش از ما در این زمینه پیشی گرفته‎ اند، ملحق شویم، اگر چه ما بیشتر به آن سزاوار هستیم.

دعوت به سوی خدا از طریق اینترنت بسیار اهمیت دارد که به برجسته‎ترین نقاط آن اشاره می‎کنیم:

  • دعوت به خدا وظیفه دینی هر مسلمان توانایی، است که از فرزندان امت اسلام باشد. از آنجا که رساندن دعوت به مردم از اموری است که خدا بر آن از اهل علم پیمان گرفته، پس رساندن این دین حق به مشرق و مغرب این کره خاکی به واسطه اینترنت امری ضروری و پسندیده است و کسی که آن را انجام ‎دهد به اذن خداوند به او پاداش داده خواهد شد.
  • این وسیله با توجه به مدرنیته بودن و وسعت گسترش آن می­تواند دعوت درست را انتشار دهد و آموزه‎های اسلام و اصول نجیب خود را در زمانی کوتاه به میلیونها نفر در جای جایِ این جهان برساند. همچنین اینترنت جهان را به یک دهکده کوچک تبدیل کرده است که هر شخصی در هر نقطه از این جهان می­تواند با شخصی دیگر ارتباط برقرار کند، پس باید از آن برای کار دعوت به سوی خدا استفاده کرد و آن همان چیزی است که یکی از محققان می گوید:

دعوتگران الهی نباید وسایل و روش‎های مورد استفاده مردم در حوزه های مختلف زندگی را زیر سوال ببرند، بلکه باید در استفاده از آن پیشگام باشند. تا زمانی که دعوت واجب است هر چیزی که در این راه به آنها برای بهتر شدن دعوت کمک کند، ضروری است و چیزی که بدون آن واجب کامل نمی‎شود خود نیز حکم واجب می‎گیرد.

  • اینترنت ابزار تبلیغاتی رایگانی است که دعوتگران به سوی خدا از طریق آن می­توانند ارتباط دعوتگرانه‎ی باز و پیوسته‎ایی با تعداد زیادی از مردم و نژادهای مختلف در تمام نقاط جهان برقرار کنند و بدون وارد شدن در سیاست‎ها، خواسته­ها، سیستم­ها و دستور العمل­ها؛ نیکی را در وجود اشخاص انتشار دهند، و از آنها بخواهند فضایل را پیروی کنند و آن­ها را به سوی راه مستقیم خداوند هدایت کنند، همانطور که یکی از محققین می گوید:

اینترنت تنها جهت ارتباطی است که توسط یک جهت خاص، سیاست­ها و خواسته­هایی بر آن تحمیل نمی­شود، بلکه کنترل کننده­ی آن کسی است که از آن استفاده می­کند، پس می تواند به وسیله ی آن هرچه بخواهد پخش کند و بدون سانسور هرچه را بخواهد دریافت کند، پس هر کاربر اینترنت، انتشار دهنده یا دریافت کننده است. بدون این­که تحت تاثیر فکر یا جهتی بجز خودش باشد.

  • دعوتگری از طریق اینترنت هزینه مادی ندارد. اینترنت ارزان­ترین وسیله برای ارتباط، تبلیغات و نشر می­باشد. و اگر آن را با شبکه­های رادیویی و تلویزیونی یا چاپ روزنامه و مجله مقایسه کنیم، هزینه­ها چگونه خواهد بود؟

اگر اینچنین باشد، این دلیل کافی است تا استفاده از این وسیله­ی مدرن برای کارهای دعوتگری به شدت افزایش یابد. به خصوص این که بسیاری از خدمات اینترنتی که توسط برخی شرکت‎های بین المللی در این زمینه ارائه می­شوند، رایگان هستند.

  • دعوت به سوی خدا از طریق اینترنت فرصتی است تا تصورات غلط و معلومات نادرستی که توسط بعضی از گروه­ها و جماعت­های منحرف (در بین مردمی که اسلام را نمی­شناسند) پخش شده را تصحیح نماییم. همچنین سایت­های منحرف و مشکوک زیادی وجود دارد که اسلام منحرفی را ترویج می­کند که با دین حقی که توسط حضرت محمد صلی الله علیه و سلم از نزد خدا آمده است تفاوت زیادی دارد. مثلا فرقه احمدیه (شکل گرفته در هند و پاکستان و الان در بریتانیا متمرکز شده) توانسته از این تکنولوژی قبل از هر کشور مسلمان دیگری استفاده و بهره برداری کند، و تصویری از اسلام در اینترنت منتشر کند که کاملا مخالف آن چه در قرآن و سنت آمده است، می باشد. و متاسفانه اکثریت مردم جهان، اسلام را از طریق معلوماتی که از اینترنت منتشر می­شود، می­شناسسند.
  • بیشتر کاربران اینترنت (عمدتا) از فرهنگیان، تحصیل کرده­ها، استادان دانشگاه، دانشجویان، مقامات ارشد، کارمندان، تجار، و دیگرانی که معمولا در جوامع خود نفوذ موثری دارند، می باشند. این بدان معناست که می­توان از این وسیله برای دعوت کردن این افراد به سوی خدا استفاده کرد.
  • اینترنت یک رسانه جهانی است که برای همه در هر زمانی در دسترس است، اینترنت محدود به زمان و مکان نمی­باشد. زیرا در طول شبانه روز در دسترس است، و کاربران اینترنت در هر ساعت شبانه روز می­توانند از آن استفاده کنند.
  • تقاضای مردم برای استفاده از اینترنت رو به افزایش است. امروزه اینترنت به یک مرجع خاص برای هر جستجوگر اطلاعات خاص تبدیل شده و پناهنده‎گاهی برای دانشجویان است. اگر در گذشته دسترسی به اطلاعات جامع و دقیق درباره اسلام در کشورهای جهان سخت بود؛ اما وضعیت در حال حاضر بسیار متفاوت است. زیرا دین اسلام به راحتی به خانه­های مردم، محل کار، مدارس، موسسات و در هر جایی که شخصی حضور داشته باشد، می رسد.
  • استفاده از این رسانه برای اهداف دعوتگری؛ کار دعوت به سوی خدا و یادگیری روش های آن از طریق اینترنت بسیار آسان است و نیازی به تلاش و تجربه طولانی ندارد. کسانی که مایل به انجام این کار هستند، می توانند ایجاد صفحات اینترنتی و وارد شدن در گفتگوهای دعوتگری با دیگران را در یک دوره بسیار کوتاه یاد بگیرند.

پس استفاده از اینترنت در راه دعوت به سوی خدا ضرورتی واجب است تا از آن استفاده شود و دارای ویژگی های مشخصی برای انتشار دین خدا برای مردم در هر مکانی می باشد.

منبع عربی:

www.islamic-invitation.com

دیدگاهتان را بنویسید

X