آیا فرزندتان را با تربیت اسلامی بزرگ می‌کنید یا تربیت غیراسلامی؟

دکتر جاسم المطوع

روانشناس بالینی

ترجمه: اداره دعوت جنوب

 

من ۱۰ سوال برای شما مطرح می‌کنم تا مشخص شود آیا فرزندتان را با تربیت اسلامی بزرگ می‌کنید یا تربیت غیراسلامی. اگر پاسخ شما به ارزش‌های اسلامی “بله” باشد، پس تربیت شما اسلامی است و اگر پاسختان به ارزش‌های غیراسلامی “بله” باشد، پس تربیت شما غیراسلامی است.

سوال اول این است که آیا فرزندتان را به احترام به ذات الهی، پیامبران، کتب آسمانی، و پیروی از قرآن و سنت پیامبر تربیت می‌کنید؟ یا اینکه به او تربیت می‌دهید که چیز مقدسی در زندگی او وجود ندارد و دین بخشی از تاریخ است و نظر دینی صرفاً یک دیدگاه است؟

سوال دوم این است که آیا فرزندتان را به پوشش و حجاب اسلامی تربیت می‌کنید و به او می‌آموزید که برهنگی فرهنگ شیطانی است؟ (یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُم مِّنَ الْجَنَّهِ یَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِمَا) یا اینکه به او آزادی انتخاب پوشش می‌دهید چون پوشش یک تصمیم شخصی است؟ در تربیت غیراسلامی مشکلی با برهنگی در فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی در خیابان‌ها ندارند.

گاهی نیز برای اعتراض به مسائل سیاسی یا اجتماعی برهنه می‌شوند، چرا که برهنگی نزد آنها نماد طغیان و آزادی بیشتر از آنکه دعوت به رابطه جنسی باشد.

سوال سوم این است که آیا فرزندتان را تربیت می‌کنید که آزادی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی به انسان است و هرچه انسان بندگی خدا را بیشتر کند، آزادی‌اش نیز بیشتر می‌شود. اطاعت از مخلوق در معصیت خالق جایز نیست و این محور آزادی است. مسلمان در پوشش و رفت‌وآمد و روابط و تمام زندگی‌اش آزاد است، به شرطی که مخالف فرمان خدا نباشد. یا اینکه آن‌ها را بر اساس شیوه غیراسلامی تربیت می‌کنید که انسان در زندگی‌اش آزاد است هرچه می‌خواهد انجام دهد به شرطی که به دیگران ضرر نرساند.

مثلاً در حوزه اقتصادی، انحصار، ربا و قمار همه مجازند. در حوزه اجتماعی نیز همجنس‌گرایی، زنا و مشروب‌خوری مجازند. اختیارات والدین تا ۱۸ سالگی فرزند معتبر است. در حوزه سیاسی، مردم منشا تشریع و قدرت هستند. هر چیزی جزء نقض قانون، مجاز است.

سوال چهارم این است که آیا فرزندتان را تربیت می‌کنید که به والدین احترام گذاشتن و صله رحم واجب است و رابطه فرزند و والدین رابطه‌ای مکمل است نه رقابتی؟ یا اینکه طبق شیوه غربی تربیتشان می‌کنید که رابطه فرزند و والدین رابطه‌ای منفعت‌طلبانه تا سن مشخصی است و والدین هیچ اختیاری بر فرزند ندارند و رابطه‌شان بر پایه تضاد نسلی است؟

سوال پنجم این است که آیا فرزندتان را تربیت می‌کنید که خداوند زوجین را از یک مرد و یک زن آفریده است؟ یا بر اساس شیوه غیراسلامی تربیتشان می‌کنید که کودک می‌تواند جنسیت خود را انتخاب کند.

سوال ششم این است که آیا فرزندتان را به یادگیری زبان قرآن و عربی تشویق می‌کنید؟ یا بر یادگیری زبان‌های غیراسلامی تأکید بیشتری دارید؟

سوال هفتم این است که آیا فرزندتان را بر اساس فرهنگ طیبات و پاکی ها تربیت می‌کنید که شراب ننوشد، مواد مخدر نگیرد، زنا نکند، دروغ نگوید، دزدی نکند، خوک، خون و مردار نخورد؟ یا اینکه بر اساس فرهنگ لذت‌طلبی غیر اسلامی تربیتش می‌کنید که هر چیزی را دوست داشته باشد و از آن لذت ببرد مجاز است، حتی عشق به حیوانات یا مجسمه‌ها یا آسیب رساندن به خود در روابط جنسی؟؟

سوال هشتم این است که آیا فرزندتان را تربیت می‌کنید که علم و ایمان با هم ارتباط دارند؟ یا بر اساس شیوه غیراسلامی تربیتش می‌کنید که علم و ایمان بی‌ارتباط هستند؟

سوال نهم این است که آیا فرزندتان را بر پاکدامنی و حفظ آبرو تربیت می‌کنید؟ یا بر اساس شیوه غیراسلامی تربیتش می‌کنید که اختیار بدنش در دست خود اوست؟

و سوال دهم اینکه آیا فرزندتان را تشویق می‌کنید مناسبت‌های اسلامی را گرامی بدارد؟ یا جشن‌های غیراسلامی را؟

دیدگاهتان را بنویسید

X