آمادگی برای رمضان

به قلم سید محمد شریف حسینی

 

﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ﴾

 ماه رمضان [ماهى است ] که قرآن در آن [ماه ] رهنماى مردم و [در بردارنده ] آیه هایى روشن از هدایت و [معیار] تشخیص حق از باطل فرو فرستاده شده است (البقره ۱۸۵).

 

به‌زودی شاهد حضور بزرگ‌ترین رویداد عمرمان خواهیم بود، فرارسیدن ماه مبارک رمضان ماهی که در آن قرآن نازل شده است، به همین سبب نیز ماه مهم و پر اهمیتی گشته است.

گذشتگان و سلف صالح ما برای رسیدن به این ماه دعا می‌کردند و برای اینکه ظرف عمرشان بیشترین تعداد رمضان را به خود ببیند پیش خدای خود این‌گونه دعا می‌کردند “اللهم بلغنا رمضان” “خدایا ما را به رمضان برسان” شب و روز چه سریع می‌گذرند و آسیاب زمان چه با شتاب در حرکت است؛ اما در نهایت شب‌ها و روزها به پایان خواهند رسید و سال‌ها خواهند گذشت و عمر به پایان خواهد رسید و آنکه نمرده است و نمیرد تنها باقی می‌ماند

رمضان نیز مانند دیگر ایام خواهد گذشت؛ اما خوش نصیب آن کسی است که متوجه حضورش در این ماه باشد انتظار آن را بکشد تا بخواهد به‌خوبی از آن استفاده کند. رمضان را دریابیم، به استقبالش برویم و بیشترین استفاده را از آن ببریم؛ اما چگونه؟

یکی از پیشنهادها این است که آگاهانه وارد این ماه شویم تا به‌گونه‌ای نباشد که غافلگیر شویم

نباشد که روزهای زیادی ازآن‌گذشته باشد و ما هنوز برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم آمادگی ذهنی ما را برای بهتر بهره ‌بردن از رمضان مساعدت و یاری می‌کند. خداوند متعال در پایان آیات بحث روزه بعد از آنکه به هدف آن اشاره می‌کند دوکلمه زیبای شکر و رشد را به کار می‌برد، چه زیباست که ماه رمضان را ماه شاکر بودن از انعام و الطاف خدا بر خود و بعد از آن، آن را ماه رشد خود بدانیم، برای دو عمل رشد و شکر برنامه داشته باشیم و این دو در ارتباط با قرآن حاصل می‌شود یکی از بهترین برنامه‌ها برای ورود به رمضان و استفاده بهتر از آن صلح و آشتی با قرآن است. قبل از رمضان و در رمضان و بعد از آن برای قرآن برنامه داشته باشیم؛ موضوع رمضان قرآن هست و رمضان با قرآن رمضان شده است.

به قرآن وقت بیشتری دهیم؛ حلقات قران خوانی و اوقات خاصی را برای خلوت خود باخدا و قرآن معین کنیم و قران را گوش دهیم اگر نمی‌توانیم بخوانیمش

 

یکی از اموری که در مورد قرآن به فراموشی سپرده شده است و زیباست که ما در رمضان آن را در عمر خود برای رشد بیشترمان زنده کنیم در کنار تلاوت، مدارسه قرآن است؛ به مدارسه و مطالعه قرآن وقت بدهیم و به تفکر و تدبر در آیاتش بپردازیم

 به حمدالله امروز در جامعه ما تفاسیر و ترجمه‌های مختلف و متعددی از قرآن وجود دارد که کافی است ما روزانه قسمتی از وقت خود را به آن اختصاص دهیم تا بدانیم خدا در زمزمه محبتش با ما چه نجوا می‌کند. رمضان را ماه نزدیکی خود به خدا بدانیم و دعا کنیم که توفیقمان دهد هر رمضان نسبت به رمضان بعدی رشد و توسعه بیشتری یافته باشیم.

به امید بهترین‌ها

شعبان 1444

دیدگاهتان را بنویسید

X